Existuje veľa dôvodov, pre ktoré je mládežnícka participácia dôležitá pre mladých ľudí, dospelých a celú spoločnosť.
- Budovanie kapacít a rozvoj občianskej angažovanosti
Samotný proces participácie je procesom učenia sa a získavania nových kompetencií pre všetkých zúčastnených aktérov. Učia sa od seba navzájom, rozvíja sa ich občianska angažovanosť prostredníctvom rôznych iniciatív, ktoré sa môžu stať partnerom verejnej správy, vedenia školy atď.
- Posilňovanie pocitu spolupatričnosti a vytváranie komunity
Spolupráca zástupcov verejnej správy, občanov, organizácii, expertov, podnikateľov alebo vedenia školy, zástupcov žiakov, pedagógov, rodičov a ďalších rozvíja vzájomnú informovanosť, spoluprácu, rešpekt, toleranciu a rozvoj vzťahov navzájom, čo napomáha vytvárať aj pocit spoluzodpovednosti za miesto, školu, kde všetci žijú a pôsobia.
- Kvalitnejší a efektívnejší rozhodovací proces
Zapojenie viacerých aktérov do rozhodovacieho procesu zvyšuje príležitosť objavovať nové riešenia, ktoré najlepšie zohľadňujú potreby miestnej komunity. Výsledkom sú riešenia, ktoré majú verejnú podporu a častokrát aj vopred zaistené spolupodieľanie sa verejnosti aj na realizácii.
- Transparentnosť a legitimita
Participatívny proces vytvára podmienky pre otvorenosť a transparentnosť. Občania získavajú informácie o tom, ako reagovala samospráva na ich podnety a návrhy a ako prebieha celý proces.
- Dôvera v demokratický systém
Kvalitný proces zapojenia verejnosti je v súlade s princípmi zastupiteľskej demokracie a každý občan sa stáva rovnocenným partnerom pre zástupcov verejnej správy. Zároveň rastie dôvera medzi občanmi a ich zástupcami vo verejnej správe a v celú samosprávu.
Mládežnícka participácia je o dospelých, ktorí by mali zdieľať časť z ich „moci“ s mladými ľuďmi. To znamená, že dospelí, rodičia, pracovníci s mládežou a učitelia, ale aj verejní činitelia a politici, majú dôležitú rolu v určovaní kvality konkrétnej mládežníckej participácie alebo iniciatívy.
Častokrát je participácia pre mladých ľudí nezrozumiteľná či neatraktívna. Preto v prípade, že chce samospráva mladých ľudí informovať a zapájať do spolurozhodovania, je dôležité prispôsobiť jazyk a spôsob komunikácie mladým ľuďom. Nové stránky miest a škôl na sociálnych sieťach a prispôsobený zrozumiteľný jazyk, ktorý budeme používať, majú u mladých ľudí často dobrú odozvu.
Ako začať?
Tak, že si zistím:
Kto je zodpovedný?
Kto je zodpovedný a kto môže rozhodnúť o náprave identifikovaného problému?
Kto môže pomôcť pri zohľadnení našich potrieb?
- je rozdiel, ak chcem riešiť ochranu životného prostredia v mojom meste, alebo kyberšikanovanie spolužiaka.
Je dôležité vedieť, kto je zodpovedný za danú oblasť a môže mi pomôcť pri hľadaní riešení.
Ako postupovať?
Vyžadujú si naše nápady a riešenia nejaké povolenia? Kde ich získam? Od koho? Je moje riešenie vhodné a povoľuje ho legislatíva? Je tá zmena dobrá aj pre ostatných okolo mňa?
Koho okrem mňa to trápi?
Čo tak porozprávať sa so svojimi kamarátmi o tom, čo nás trápi, čo by sme chceli zmeniť? Možno nás trápia podobné veci. A keď nás bude viac, spolu viac dokážeme. Môžeme sa spojiť pre dobrú vec, naučiť sa spolupracovať, správne komunikovať a zažijeme kopec zábavy pri realizácii a budeme mať aj s kým osláviť naše úspechy.
Ak si si zistil tieto veci môžeš sa rovno pustiť do tvorby projektu „Aktivít participácie mládeže“, o ktorých nájdeš bližšie informácie tu:
alebo cez kontakty v Národnej agentúre Erasmus+ mládež:
https://eurodesk.sk/narodna-agentura-kontakty/
Ak sa chceš viac dozvedieť o participácii mládeže na úrovni EÚ zavítaj sem:
Dôležitou súčasťou participácie mládeže sú samotné Európske ciele mládeže, na základe ktorých bola vytvorená stratégia EÚ pre mládež 2019-2027:
https://www.iuventa.sk/sk/Legislativa/Legislativa-o-mladezi/Legislativa-EU.alej
O participácii mládeže na lokálnej úrovni zas nájdeš viac info. v „SAMO - príručka pre samosprávy“: